“مصري محروق على وطنه ” فيديو

2016 10 13
2016 10 13

qqq112صراحة نيوز – واحد من الناس يرصد شكاوى الناس فى الشارع

سائق «توك توك» يلخص حال مصر في 3 دقائق (فيديو)

«نتفرج على التليفزيون نلاقي مصر فيينا.. ننزل في الشارع نلاقيها بنت عم الصومال».. هكذا لخص سائق «توك توك» حال مصر من وجهة نظره، في حلقة برنامج «واحد من الناس » مع الإعلامي عمرو الليثي على شاشة قناة «الحياة».

وظهر الليثي في الحلقة، مساء الأربعاء، وهو يرصد شكاوى الناس في الشارع، فكان حواره لنحو 3 دقائق مع سائق «توك توك» عن الأحوال في مصر، قائلًا: «دولة لها برلمان ولها مؤسسات عسكرية ومؤسسات أمنية خارجية وداخلية ولها 20 وزارة حالها يبقى بالوضع والشكل ده؟». وأبدى السائق استياءه بسبب الأزمات التي تشهدها مصر، قائلًا: «كان عندنا سكر يكفينا وأرز بنصدره، و التعليم متدني لأسفل مما تتخيل»، فقاطعه الليثي بسؤاله: «إنت خريج إيه؟»، فرد عليه: «أنا خريج توك توك».

واعتبر أن نهضة مصر تتلخص في 3 أمور، بقوله: «3 حاجات عشان البلد تنهض، تعليم وصحة وزراعة، لو المواطن لقى الـ3 حاجات دول أقسم بالله ما يقدر عليه غير ربنا»، متابعًا بقوله: «حرام مصر يتعمل فيها كده»

وأضاف: «دي مصر يا جدعان اللي كانت مسلفة بريطانيا مصر، واللي كان احتياطي النقدي بتاعها أكبر احتياطي نقدي في العالم، يوصل الحال بها كده؟».

وقال: «شوية تجار ضحكوا على الناس بحجة الديمقراطية والحرية والعدالة الاجتماعية وعهودهم بعيدة كل البعد عن الديمقراطية والعدالة»، خاتمًا بقوله: «بالله عليك ما تقطع حرف من اللي أنا بقوله»، فكان رد الليثي عليه: «هذيع لك كل كلمة قلتها».

يشار إلى أن فيديو السائق كانت عدد مرات مشاهداته على صفحة قناة «الحياة» بموقع «فيس بوك» نحو 670 ألف مشاهدة.